Tværfaglig teori

"Interprofessional Education occurs when two or more professions learn with, from and about each other to improve collaboration and the quality of care"
Tilgængelig fra: http://caipe.org.uk/resources/defining-ipe/ [Lokaliseret 21.10.2015]

Flerfagligt samarbejde
I det flerfaglige samarbejde er der ingen direkte kontakt mellem de forskellige professioner. Hvert fag bidrager til at tydeliggøre et givent problem, uden direkte kontakt til andre involverede.  Relationen mellem professioner beskrives som koordinerede - og ikke som samarbejde.

Monofagligt samarbejde
I det monofaglige samarbejde er der én profession, som besidder den dominerende rolle. Dette har betydning for de andre professioner, der indordner sig herunder.

Tværfagligt samarbejde
I det tværfaglige samarbejde er der her samspil mellem forskellige professioner, hvor der udveksles viden og metoder. Der sker ligeledes en gradvis opløsning af faglige skillelinjer professionerne imellem, hvor disse udlignes eller udviskes.
(Bagger, B., Lindahl, M. og Sørensen, L. V., 2013, s. 24)

Hvordan fungerer samarbejdet på et sygehus?
På et sygehus vil det være uundgåeligt at komme til at arbejde tværprofessionelt. Dette skyldes at der på et sygehus, forefindes forskellige professioner, der hver især varetager deres egne opgaver, men samtidig overlapper hinanden. Dette kan fx ses ved at en diætist stiller sygeplejersken opgaven, at sørge for at patienten får den nødvendige ernæring. Et andet eksempel er fysioterapeuten, som har givet patienten nogle forskellige fysiske opgaver, som at rejse/sætte sig. Her gives opgaven videre til sygeplejersken, som understøtter de givne fysiske opgaver. Overlapningen mellem professionerne sikrer den bedst mulige pleje under patientforløbet.

Ud fra vores problemstilling om KOL, vil patienterne typisk møde sygeplejersker, social- og sundhedshjælpere og -assistenter, læger, fysioterapeuter, ergoterapeuter, diætister, psykologer, laboranter m.fl.

I vores projekt har vi lagt stor vægt på tværprofessionalitet, da vi mener at dette er essentielt for at få afklaring på vores problemstilling.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar