Kommunikation

Kommunikation er et begreb som kommer fra det latinske udtryk” Communicare” – som betyder at gøre noget fælles. Kommunikation er udveksling af meningsfulde informationer mellem to eller flere parter. (Jørgensen.K.2014.s.15).


I sundhedsvæsenet er skriftlig og mundtlig kommunikation mellem personalegrupper meget vigtig, da disse kommunikationsformer er vigtige forudsætninger, for at opretholde en god kvalitet i den pleje og behandling som tilbydes vores patienter/borgere og klienter.(Jørgensen.K.2014. s. 15-16).


Kommunikationen har et meget vigtigt budskab – formålet er at give patienterne/borgerne og klienterne, redskaber til at forstå helbredssvigt og øge ”egenomsorg”.


 Som sygeplejestuderende skal vi mestre en god kommunikation – den beskrives i bekendtgørelsen:
”At de på baggrund af viden om og forståelse af patienternes og klienternes levevilkår, kultur og muligheder skal udvikle kompetencer til at skabe en relation, vurdere behov for og gennemføre dialog samt information, vejledning og undervisning til patient, pårørende, sundhedsprofessionelle samt andre”
(Undervisningsministeriet 2008a; 2008b)


Vores projekt omhandler som bekendt om KOL – patientens mange genindlæggelser. Vi har valgt at lave vores kommunikationsvideo udefra denne problemstilling.
Vi har anvendt ”Calgary Cambridge Kommunikationsmodellen”- som er opbygget af samtalens byggesten:
  • Indledning etablere kontakt og sætte dagsorden.
  • Indsamling af information og udforskning af problemstilling.
  • Fysiske undersøgelser eller afprøvninger.
  • Information, rådgivning og fælles beslutningstagning.
  • Afslutning af samtalen – planlægning for fremtiden.


Vores problemstilling i videoen omhandler en udskrivnings- samtale, mellem patienten Kaj, hustru Gerda, datter Camilla og sygeplejersken Line.


Kaj er en typisk KOL- patient, som har mange genindlæggelser bag sig. Han er nu færdigbehandlet og klar til udskrivelse, ifølge sygehuset. Men det er hustru og datter bestemt ikke enige i, de har rigtig mange bekymringer og frustrationer i forhold til nuværende situation og fremtiden. Kaj er en typisk ”autoritetstro” patient, som ikke har sin autonomi i denne samtale. Hustru, datter og sygeplejerske udfører paternalisme overfor Kaj. Men hustru og datter har formentlig også belæg for deres udsagn om hele situationen, de er jo ofte dem som er tæt på Kaj og hans sygeplejeproblematikker.


Sygeplejersken Line er meget forstående overfor Kaj og familien. Hun har en god dialog og er rigtig god til at ”aktiv lytning” -” kan anvendes til at udforske og forstå den hjælpetrængendes problemer og hjælpe ham til større indsigt, forståelse og mestring af sine sundhedsproblemer” (Rogers og Roethlisberger 2000).


Line bruger bevidst både verbal og nonverbal kommunikation til Kaj og familien.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar