I sundhedsvæsenet er skriftlig og mundtlig kommunikation
mellem personalegrupper meget vigtig, da disse kommunikationsformer er vigtige
forudsætninger, for at opretholde en god kvalitet i den pleje og behandling som
tilbydes vores patienter/borgere og klienter.(Jørgensen.K.2014. s. 15-16).
Kommunikationen har et meget vigtigt budskab – formålet er
at give patienterne/borgerne og klienterne, redskaber til at forstå
helbredssvigt og øge ”egenomsorg”.
(Undervisningsministeriet 2008a; 2008b)
Vores projekt omhandler som bekendt om KOL – patientens
mange genindlæggelser. Vi har valgt at lave vores kommunikationsvideo udefra
denne problemstilling.
Vi har anvendt ”Calgary Cambridge Kommunikationsmodellen”- som er opbygget af samtalens byggesten:
Vi har anvendt ”Calgary Cambridge Kommunikationsmodellen”- som er opbygget af samtalens byggesten:
- Indledning etablere kontakt og sætte dagsorden.
- Indsamling af information og udforskning af problemstilling.
- Fysiske undersøgelser eller afprøvninger.
- Information, rådgivning og fælles beslutningstagning.
- Afslutning af samtalen – planlægning for fremtiden.
Vores problemstilling i videoen omhandler en udskrivnings-
samtale, mellem patienten Kaj, hustru Gerda, datter Camilla og sygeplejersken
Line.
Kaj er en typisk KOL- patient, som har mange genindlæggelser
bag sig. Han er nu færdigbehandlet og klar til udskrivelse, ifølge sygehuset.
Men det er hustru og datter bestemt ikke enige i, de har rigtig mange
bekymringer og frustrationer i forhold til nuværende situation og fremtiden. Kaj
er en typisk ”autoritetstro” patient, som ikke har sin autonomi i denne
samtale. Hustru, datter og sygeplejerske udfører paternalisme overfor Kaj. Men
hustru og datter har formentlig også belæg for deres udsagn om hele
situationen, de er jo ofte dem som er tæt på Kaj og hans sygeplejeproblematikker.
Sygeplejersken Line er meget forstående overfor Kaj og
familien. Hun har en god dialog og er rigtig god til at ”aktiv lytning” -” kan
anvendes til at udforske og forstå den hjælpetrængendes problemer og hjælpe ham
til større indsigt, forståelse og mestring af sine sundhedsproblemer” (Rogers
og Roethlisberger 2000).
Line bruger bevidst
både verbal og nonverbal kommunikation til Kaj og familien.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar